Algemene introductie
Met deze vrolijke muziekslinger breng je direct muziek in de klas! De muziekslinger bestaat uit gekleurde kaartjes met daarop de notennamen C – D – E – F – G – A – B en C’. C’ is een octaaf hoger dan de C. Hang de kaartjes aan de waslijn en speel je eigen melodie met boomwhackers of andere instrumenten in de kleuren van de boomwhackers.
Tip: download de muziekslinger
Wil je de muziekslinger ook in jouw eigen klas inzetten? Klik op onderstaande knop en download de muziekslinger. Voor optimaal componeer plezier print je 3 sets van de slingers. Voor duurzaam gebruik is het handig om de kaartjes te lamineren.
Kleurnotatie introductie
De kleuren van de kaartjes komen overeen met de kleuren van de boomwhackers. Deze instrumenten zijn stevige, gekleurde plastic buizen die je bespeeld door ermee op je handpalm te slaan. Iedere boomwhacker heeft zijn eigen toon én kleur. Aan de hand van kleurnotatie kun je al snel met de boomwhackers aan de slag. Naast de muziekslinger biedt 123ZING binnen de digitale leeromgeving ook andere manieren om met boomwhackers en kleurnotatie aan de slag te gaan. Zo zijn er tal van kant-en-klare-boomwhackermeespeelstukken, de Boomwhacker Tool en de Teken & Stempel Tool.
Wil je graag meer weten over boomwhackers en de aanschaf ervan? Kijk dan op onze instrumenten pagina.
Voor meer praktische tips vind je binnen de leeromgeving, in de rubriek Support, voor alle groepen een e-learning les over boomwhackers. Hierin geven we tips en laten we je zien welk materiaal geschikt is voor jouw groep! Bekijk de e-learning lessen hier.

Tips voor het gebruik van de muziekslinger:
-
Aftellen | Groep 1 - 8
Tel altijd af met ‘En daar gaan we’ of ‘1-2-3-4’ voor er gespeeld wordt. Zo weten de leerlingen wat het tempo wordt en wanneer ze moeten beginnen.
Aanvulling voor de vakspecialist: maak ook eens een compositie in een 3/4 maatsoort! Dan tel je af met ‘1-2-3’ of ‘Daar gaan we’. -
Van laag naar hoog spelen | Groep 1 - 8
Laat de leerlingen de boomwhackers van laag naar hoog (tip: dat is van groot naar klein) neerleggen en voor iedere buis het bijbehorende muziekslingerkaartje plaatsen. Wijs zelf de kaartjes aan en laat acht leerlingen de gelegde volgorde spelen. De rest van de klas luistert. Klopt de toonladder? -
Componeren met C-D-E | Groep 1 - 4
Gebruik eerst alleen de kaartjes C, D en E. Hang de kaartjes C-D-E aan de lijn en deel de bijbehorende boomwhackers uit. De kinderen bespelen hun boomwhacker wanneer jij hun kleur aanwijst. Nodig nu leerlingen uit om er een noot aan toe te voegen. Ook nu kiezen ze uit C, D en E. Zo wordt de melodie aangevuld. Speel natuurlijk ook elke keer het resultaat! -
Componeren met C-D-E-F-G | Groep 1 - 8
Breidt bovenstaande opdracht uit door ook de kaartjes F en G toe te voegen. Nu kan er gecomponeerd worden met C-D-E-F en G. Ook voor de bovenbouw is dit een fijne start-opdracht! -
Maak de zin af.. | Groep 4 - 8
Hang zelf het begin van een bekend kinder- of popliedje op. Kunnen de leerlingen ontdekken met welke tonen het liedje verder gaat? Probeer maar uit!
Meer uitdaging? Wissel twee kaartjes om (terwijl de klas niet kijkt of zelfs al voordat de melodie gespeeld is) en laat de kinderen opsporen waar de melodie niet klopt en hoe deze weer kloppend gemaakt kan worden. -
Componeer het lied | Groep 5 - 8
Geef leerlingen de setjes met kaartjes én de boomwhackers mee en laat hen op de gang (of op een ander plekje waar ze rustig kunnen werken) zelfstandig een bekende lijn of regel uit een kinder- of popliedje uitzoeken. Ze leggen de kaartjes en spelen het voor de klas. De rest van de klas probeert te raden welk liedje dat het is. -
Raad het lied | Groep 5 - 8
Hang zelf het begin van een bekend kinder- of popliedje op. Kunnen de leerlingen ontdekken met welke tonen het liedje verder gaat? Probeer de volgende opties maar eens uit: ‘Vader Jacob’ (C-D-E-C-C-D-E-C-E-F-G-E-F-G), 'Kortjakje' (C-C-G-G-A-A-G), 'Happy Birthday' (C-C-D-C-F-E) of 'We Will Rock You' (F-E-D-C-D-D).