123ZING Muziekmethode

  • Muziekmethode
    • Methodewijzer >
      • Doorlopende leerlijn
      • Muziekdatabase
      • Digitale lesomgeving
      • Leerdoelen
      • Méér met een lied
      • Creeren en componeren
    • Instrumenten
    • Probeer liedjes
    • Spelenderwijsorkest >
      • Spelenderwijsorkest liedjes
    • Muziek met peuters
    • Speciaal Onderwijs
    • Praktijkverhalen
    • Nieuwe ontwikkelingen
  • Trainingen
    • Trainingen
    • Trainingsdata
  • Bestellen
    • Bestellen
    • Proefabonnement
  • Over ons
    • Team
    • Partners
  • Contact
  • Inloggen
  • Muziekmethode
    • Methodewijzer >
      • Doorlopende leerlijn
      • Muziekdatabase
      • Digitale lesomgeving
      • Leerdoelen
      • Méér met een lied
      • Creeren en componeren
    • Instrumenten
    • Probeer liedjes
    • Spelenderwijsorkest >
      • Spelenderwijsorkest liedjes
    • Muziek met peuters
    • Speciaal Onderwijs
    • Praktijkverhalen
    • Nieuwe ontwikkelingen
  • Trainingen
    • Trainingen
    • Trainingsdata
  • Bestellen
    • Bestellen
    • Proefabonnement
  • Over ons
    • Team
    • Partners
  • Contact
  • Inloggen

Uit onderzoek blijkt: Langdurig muziekonderwijs heeft positieve invloed op cognitieve vaardigheden

29/5/2019

 
Foto
Recentelijk deden Artur Jaschke, Erik Scherder en Henkjan Honing onderzoek naar de effecten van muziekonderwijs op gedrag en hersengroei. Zo verrichten zij, samen met een neuropsycholoog en neurowetenschapper, tests gericht op de cognitieve vaardigheden van kinderen. 

"Deze resultaten wijzen erop dat langdurig muziekonderwijs een positieve invloed kan hebben op cognitieve vaardigheden zoals planning, zelfbeheersing en concentratievermogen. Ook ondersteunen de resultaten dat muziekonderwijs mogelijk een far transfer-effect heeft op rekenen en taal, omdat de gemeten cognitieve functies ook belangrijk zijn voor rekenen en taal; voor het maken van muziek heb je dezelfde en vergelijkbare hersengebieden en -netwerken nodig als voor bijvoorbeeld het oplossen van een gecompliceerde rekensom." - Arthur Jaschke

Lees het volledige artikel op LKCA.

Reageren is niet langer mogelijk.

    Archieven

    Oktober 2019
    September 2019
    Augustus 2019
    Juni 2019
    Mei 2019
    April 2019
    Maart 2019
    December 2018
    April 2018
    Januari 2018
    Augustus 2017
    Juli 2017
    Juni 2017
    Mei 2017
    April 2017
    Maart 2017
    Februari 2017
    Januari 2017
    Oktober 2016
    Augustus 2016

    Categorieën

    Alles

    RSS-feed

MUZIEKMETHODE
Methodewijzer
Instrumenten
Probeer liedjes
Spelenderwijsorkest
Muziek met peuters
Speciaal onderwijs
Praktijkverhalen
Nieuwe ontwikkelingen
Mede mogelijk gemaakt door:
Foto
TRAININGEN
Trainingen
Trainingsdata
BESTELLEN
Bestelpagina​
Proefabonnement

​Bekijk het laatste nieuws
OVER ONS
Contact
Team
​Partners
Algemene voorwaarden
Veelgestelde vragen
Informatie ouders/verzorgers
INLOGGEN
gratis proefabonnement
© COPYRIGHT 2017